G

Direktlänk till inlägg 27 april 2007

Här ska städas!

Av gt - 27 april 2007 09:45

Idag är det en riktig städdag....!


Jag ska vika tvätt och torka golv.... Tvätta, skura och feja... så det blir riktigt fint till helgen! Vädret är kanske lite för fint för att vara inomhus, men vad hjälper det när saker och ting MÅSTE göras.....?


Jag får väl ta lite "rast" då och då, och sätta mig i solskenet på balkongen...


Bilden föreställer min balkong-Clematis som har börjat slingra sig uppåt trädgårdspinnarna.

 
 
Clara

Clara

27 april 2007 10:01

Det var attans....är hon på städhumör idag...kära Gerda Thyra! Det ska jag med försöka mig på lite senare...har lite ont i ryggen idag,så jag får ta det lite sakta!
Jag förstår inte vem det är som skitar ner och rör till det så förskräckligt här hemma hos mig :) Kan det vara katten!? hi,hi
Ha en skön helg och kram på dig!

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

27 april 2007 10:15

Jo du Clara... man får passa på när "städ-ivern" pockar på...!

Jag vet inte heller riktigt VEM eller VILKA det är som rör till och skitar ner så förskräckligt... för inte är det JAG.... och de två älsta barnen har ju flyttat.... mina "små söta rara tvillingar", kan väl ändå inte ställa till det på det här sättet...!?
Den kära maken,då?.... Nä, han är ju mest på jobbet...
Det kanske är "mattes lilla snuttepåse" kissekatten, ändå.......?! Fniss

Ta det lugnt med ryggen, clara! Ha det så bra!


 
Hannele

Hannele

27 april 2007 10:28

Misstänker att de fina balkongpinnar har du också gjort själv.
Städningen får vara, när solen skiner ;)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

27 april 2007 10:30

Japp, de har jag gjort själv....

 
Ingen bild

Avataria

27 april 2007 10:52

Fräck stickfråga....

Jag har ett mönster - på engelska som jag översatt till svenska och tänkte att jag skulle sticka.
Garnerna som rekommenderas i mönstren kan man välja antingen "fingering weight" eller "lace weight". När jag kollat upp detta i en ordlista står så här:

Fingering weight - garner med 27-33 maskor/10 cm
Lace weight - garner med 33-40 maskor/cm

Men masktätheten enligt mönstret är med det grövre garnet 20 maskor/10 cm och med det finare 24 maskor/10 cm - dvs, det stämmer inte med definitionen jag hittat. Rekommenderade stickor är en rundsticka 3.5

Så, det garn jag har är ett alpackagarn med en masktäthet på 27 maskor/10 cm och stickor 3.5

Vad gör jag då - ska jag öka stickstorleken tills jag får den masktäthet som rekommenderas i mönstret, eller ska jag räkna om mönstret och öka antalet maskor på de tilltänkta stickorna?
Jag förstår att plagget förändras om jag ökar på antalet maskor - det blir betydlgt fler mönsterrapporter, såklart...men det gör inget för min del...

Vad skulle du göra?

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

27 april 2007 11:09

Kommer du till mig också och hjälper mig att städa. Golven har jag torkat för någon dag sedan och dammsugaren fick göra tjänst i går kväll. Men resten...

OCH rast måste man ta sig!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Ingen bild

Filifjonkan

27 april 2007 11:40

Pillar på dekorationen på pinnarna,,,funderar på att knycka dem men får inte plats med dem i fickan...och vad clematisen ränt iväg redan...härlig tid du GerdaThyra, Min klematis sitter på ren norrsida och syns inte ännu. Va du är duktig som kör igång ett sådant städpass,,,ha en trevlig helg du med sedan då. Glöm inte sätta dig en stund och filosofera över din klematis med en kopp kaffe,

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

27 april 2007 16:22

Nina, tyvärr.... jag har fullt upp här, tror aldrig att jag ska bli klar någongång! Pust...

Filifjonkan, nej, trädgårdspinnarna går inte ner i fickan hur du än försöker... Men hade du varit här på riktigt och druckit kaffe med mig på balkongen, så hade du kunnat få en blå trädgårdspinne med piggar och änglar att ta med dig hem.

 
Ingen bild

Pia

27 april 2007 17:12

Jösses vilka fräcka pinnar. Kul med lite anorlunda och med färgklickar;)

 
liviro

liviro

27 april 2007 18:23

Dina fina keramikpinnar väcker det stora "ha-begäret" i mig!!:)
Som jag läste någonstans: "Drabbades jag av städlust, la jag mig ner och vilade tills den gick över" Glad helg!

http://liviro.blogg.se

 
Ingen bild

Avataria

27 april 2007 18:45

Tack för din hjälp! Det jag tänker försöka mig på är denna wimple...spännande!

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

27 april 2007 20:14

Pia och Liviro, jag suger åt mig berömmet!Tack!
Avataria, den huvudbonaden var fin! Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards