G

Direktlänk till inlägg 5 december 2007

Min mammas goda Cointreau...

Av gt - 5 december 2007 15:19


... får ni receptet på här!

Det är otroligt enkelt och lite småroligt pyssel så här innan jul!

Det blir dessutom riktig, riktigt smaskigt... och ser så kul och dekorativt ut med den svävande apelsinen inne i glasburken...



Det som behövs är

ca.70 cl Brännvin ( den billigaste sorten, duger gott )

1 stor apelsin

3 dl socker

1 stor glasburk, (helst en med riktigt tätslutande lock,

men det går med flera lager plastfolie också,

som jag har gjort här ovanför, på min burk!)

stark bomullsgarn, att trä rakt genom apelsinen, med en lång nål eller en tunn virknål eller liknande.



Borsta och tvätta apelsinen noga. Häll spriten i burken.

Trä igenom bomullstråden i mitten av apesinen och häng upp den en bit ovanför spriten. Jag har fäst trådarna ordentligt med hjälp av flera varv tunn järntråd runt burköppningen. Sätt på ett lufttätt lock eller plast i flera lager. Knyt gärna på en duk eller en vacker servett ovanpå burken, för att det ska se lite finare ut.

Låt apelsinen hänga där under 2 - 3 veckor.

Ta sedan bort apelsinen och häll i 3 dl socker i spriten. Skaka då och då, till allt socker har löst sig. Lagra likören i någon eller några veckor.

Sedan kan ni njuta av den goda apelsinlikören.

Om man gör den nu är den nog drickfärdig till nyårsafton skulle jag tro...!


LYCKA TILL!

Ni som inte tycker om likör kan njuta av min mammas fina vävar här nedanför istället. De är vävda i trasmattsteknik med svart linnevarp.



"Sjö"



"Skagenmotiv"



"Månen"



 
 
Ingen bild

Filifjonkan

5 december 2007 18:01

å det där lät ju mumsigt funderar nästan på om man skulle,,har visserligen Karlshamns flagg och bananlikör och en halv flaska caco var inne på att testa melonlikören med.
Men ja jag funderar lite måste kolla om min burk är kvar har precis en sådan som din men undras om jag vet var locket är till den: Bommullsgarn finns ju med så jaja tack för tipset

 
Ingen bild

Filifjonkan igen huvudet under armen idag

5 december 2007 18:03

Skulle bara säga att det var så vackert vävt verkligen förstår vem du ärvt dina talanger av eftersom det var din mor sa du som vävt detta.
Kramis och godnatt sen

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

5 december 2007 21:59

Oj, kanske visar jag detta för maken :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Trolltygsvännen

Trolltygsvännen

5 december 2007 22:40

Tror jag tar en titt in till dej imorrn.
Testar länken här som jag gav dej... har svarat dej borte hos mej.
min blogg

http://blogg.marlenes.nu

 
Clara

Clara

6 december 2007 07:44

det var ju häftigt....att apelsinen bara "svävar" där mitt i burken.....Likör är gott!! hade en bok hemma i somras ...tror den hette Sannas likörbok och jösses...vad mycket gott där fanns!
jg gjorde jordgubbslikör...den var sååååå god. Och så kände man sig lite som en fransk bondhustru när man hade burken där i köksfönstret.Både vackert och gott.
Din mammas vävar är så fina och passar ju i tisdagstemat denna veckan...horisont...
Jag är helt av banan både vad det gäller bloggande, tisdagstema och allt annat....dagarna bara flyger iväg och oftast vet jag knappt vad det är för veckodag.....har ett projekt i huvudet som jag gått och funderat på länge....kan det vara det som gör att jag blir så förvirrad.....Ha det nu så bra Gerda Thyra och sticka på...kul grej det där...men Clara är inte vän med stickor...jag håller mig till mina kära virknålar!!!
KRAAAAAAAAAMMMMM

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

6 december 2007 09:16

Filifjonkan och Hannele: Prova ni att göra den här likören, den brukar bli jättegod!

Trolltyget: Länken funkar i alla fall inte med MIG vid tagnentbordet!

Clara: Fniss... känslan av att vara "fransk bondhustru" så fort man gör något lite mer än det vanliga, i köket...DET känner jag igen!
Ja, herre gud... här hade jag ju horisontbilder...det tänkte jag inte på ..!!

 
Moas gård

Moas gård

6 december 2007 11:10

Det där ser ju riktigt festligt ut med en svävande apelsin.. kul skriver ut receptet och jagar en apelsin... ha en bra onsdag..Monica

http://moasgard.tradgardsblogg.se

 
Trolltygsvännen

Trolltygsvännen

6 december 2007 13:18

Jaha... inte var du hemma, ville bara berätta att det går aldeles utmärkt att länka till dej med koden, titta bland kommentarerna så får du se.

Sen ville jag oxå säga att jag njuter varje dag av "min" väv från din mamma där den hänger ovan datorn

http://blogg.marlenes.nu

 
Ingen bild

pia puma

6 december 2007 17:55

Underbara vävar och likören e ju bara för fräck. Måste komma ihåg det.

 
Mediabrus

Mediabrus

6 december 2007 18:31

Enkelt var det oxå eftersom man så att säga betalar för en färdig mall att bygga på :) Jag är himla nöjd!

http://www.mediabrus.dinstudio.se

 
Eva S

Eva S

6 december 2007 19:30

Fina vävar din mamma gör.

http://www.eva.sundstrom.st

 
Monica Hansen

Monica Hansen

7 december 2007 07:46

Vilka fina vävar! Jag gillade Skagen:)

Men undrar hur det kommer sig att apelsinen måste hänga och sväva i den stängda burken.. blir det mera smaker då? Nyfiken på vem som hittat på receptet från början och hur de kom på detta fenomen? *skrattar*

Ha en trevlig helg!

http://intestickblogen.com

 
Filifjonkan på fredagen

Filifjonkan på fredagen

7 december 2007 10:00

Godmorgon eller snarare godförmiddag.Bara inne och sniffar i din burk...men det doftar inget för ditt lock är så tätt suck det är inte mitt har kollat det skall se i källaren idag om jag har en till har för mig det så nu skriver jag av ditt recept eller snarare kopierar det så har jag det med. Tackar på förhand för receptet,Ha en skön fredag nu

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

Ann

7 december 2007 10:14

Vilka vackra saker du har .....här kommer jag att titta många gånger,för att få lite tips....och ideer

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

10 december 2007 11:34

Å, så roligt!
TACK.
En fantastisk present att ge bort.
Ska genast prova.

:-)))

http://frufundersam.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards