G

Alla inlägg under november 2007

Av gt - 30 november 2007 10:48


I år, är första året på jätte jätte-många år, som jag inte ska stå på någon julmarknad! Jag bestämde mig för det, redan förra julen, tror jag... och jag är riktigt stolt över mig själv att jag har lyckats vara ståndaktig i detta beslut...

ÄNDA TILL NU...DET KÄNNS JÄTTEKONSTIGT!

Jag saknar känslan och den speciella stressen... att hinna klart, fixa pyntet runt bordet och julstämmningen!

Men det var nog en himla tur i alla fall att jag inte ska stå på någon marknad, om än aldrig så liten... för jag hade nog inte hunnit, eftersom min höst har varit rätt "händelserik och stressig" i sig själv...

Nu har jag chansen att fixa iordning här hemma, i lugn och ro istället!


Har gjort en liten mobil med änglar och ett hjärta, som jag har hängt upp i köksfönstret. Det ser ut som om de svävar över stadens hustak... ser ni det?

Och som ni ser så är det ett riktigt grådassigt väder här hos mig, idag!

Ingen direkt adventskänsla, precis...



Till en julmarknad för några år sedan gjorde jag små vita säckar med etiketten:

"Grisen i säcken" på...


... och i den låg....



... en liten ljuslykta i form av en keramik-gris i oglaserad terrakotta-lera!


Jag har 4 stycken grisar kvar, så jag tror att jag ska göra någon form av arrangemang, och använda dem som adventsljusstake i köket, i år!

Ska rusa iväg till fruktaffären tvärs över gatan och se vad de har för blommor... jag tänkte mig lite grön mossa, hyacinter eller andra lökar...

vi får se vad det blir!


HA EN RIKTIGT TREVLIG FÖRSTA ADVENT!





Av gt - 27 november 2007 22:11


Som de flesta andra dagarna den sista tiden, så har det varit hektiskt även idag!

Ibland är det som om ALLT kommer på en gång och bara kör ihop sig...

Ni känner igen det ....eller hur!?


Det finns en liten dikt, som jag tycker passar så bra, sådana här dagar:



"Här
vid mitt tålamods gräns,

ber jag dig, Herre,
att ställa en av
dina änglar.

För på denna plats
behöver jag änglavakt
och änglamod.

Och någon som stryker
mig över pannan med
en ängels
tålamod."

Vem som har skrivit den, har jag ingen aning om... men den personen behövde nog styrka och kraft...


Passar på att visa mina julänglar i ull, som jag tog mig tid att knåpa ihop nu ikväll...



En i vitaste vitt med silvertråd...



och en annan i gråaktig ull med guldtråd...


Min kissekatt FINDUS älskar dem och vill väldigt gärna leka med dem... så vi har lite meningsskiljaktigheter, han och jag just nu om både det ena och det andra...

Ser ni så "tussig" den grå är? Vems fel tror ni det är? (fniss...) 


Om ni vill kan ni titta på veckans Tisdagstema,

inne på Gerda-Thyras Galleri!

Ha det så bra allihopa tills vi hörs nästa gång och TACK så mycket för alla era snälla och gulliga kommentarer, de värmer!






Av gt - 23 november 2007 13:16


...Linnea-Maria inne på "Linnea på landet" för min fina vinst som jag vann i din tävling om Sundborndräkten!

Tänk att jag kunde gissa så rätt... kan det vara så att man snappar upp en hel del omedvetet och liksom "blir lite dalkulla själv", om man gifter sig med en dalmas...fniss... 

Roligt var det i allafall att få ett sådant här fint paket på posten... rena julafton! 


Titta så vackert kort...

och den lilla asken som innehöll det söta armbandet ...

Visst är det fiiint...!?


 





Av gt - 21 november 2007 22:07


Jag har haft så lite tid för att blogga, den sista tiden, så jag kommer nästan inte ihåg hur man gör....! Men nu är jag här igen...


Har en väninna som jobbar på bibliotek och hon och hennes kollegor ska anordna en Änglautställning under December månad.

Det är alltså bibliotekarierna själva som tar med sig sina egna och närståendes änglar och så visar de upp dem i en vitrinskåpsliknande monter.

Min väninna har redan ett antal av mina änglar och så ska hon även låna några som jag har här hemma...

Men det hade ju varit lite roligt med någon alldeles nygjord ängel också, tänkte jag... Har försökt göra olika fasoner på änglar i luffarslöjd, men har inte blivit riktigt nöjd med resultatet.... fast till slut tycker jag nog ändå att jag lyckades vrida ihop en typ av ljusängel som jag blev ganska nöjd med...



Vad tycker ni?

Kan man se att det ska föreställa en liten ängel ?


Nu är väl inte en väggljusängel det bästa att visa upp i en glasmonter... så jag tror att just den här får hänga kvar på min köksvägg och sprida lite ljus i adventstid och över jul...


När jag ändå tog mig lite tid att "luffarslöjda" så vevade jag ett "knippe" Tro hopp och kärlek också....



Alltid kan man använda det till något.... om inte annat , så blir det säkert OK någonstans i trädgården till våren... rostigt, naturligtvis...


Vevade även en stjärna att hänga i fönstret ...



...och så några fler änglar....



Den här ovanför ser ut som skäggiga damen...



och den här lilla blev som den blev...


Ja det blev mycket trådslöjd här idag... så den som vill se något annat, kan  kika in på veckans tisdagstema inne på Gerda-Thyras Galleri



Av gt - 16 november 2007 09:12



...fram och tillbaka, för att önska er alla


           EN RIKTIGT TREVLIG HELG!


Ha det så bra, vi hörs lite längre fram när jag har fått ordning på mitt hem!


Håller nämligen på att röja plats, för att den hemvändande stora sonen ska få ett rum att vistas i igen....

Det tar betydligt längre tid än jag hade trott...!


VARFÖR i himmelens namn samlar man på sig så mycket saker????

Och VAR ska jag göra av allt???

Just nu ser hela huset ut som ett bombnedslag.....HJÄLP.......


Av gt - 9 november 2007 16:45


Den här boken fick jag i födelsedagspresent. Den är jättefin och det finns massor med roliga saker att göra och bli inspirerad av !

Jag har knappt hunnit titta i den, efter alla turer med sonens nyupptäckta diabetes...




...men idag har jag till och med lyckats knåpa ihop en liten ängel och ett par små söta skridskor att hänga i granen, eller var man nu vill...funderar på att stoppa med en skridsko tillsammans med julkorten i år...


Bilden blev inte så bra, var tvungen att ta med blixt och det lyckades inte så bra, som synes!


I boken finns mönster på tofflor, vantar, väskor, stora och små änglar, flygande änglagrisar, nallar, äpplen, muffins, käppdjur.... ja allt man önskar och mer därtill....!


TREVLIG HELG!



Ovido - Quiz & Flashcards