G

Alla inlägg den 2 april 2007

Av gt - 2 april 2007 08:25

När vår koloni skulle fylla 90 år, för några år sedan, så tyckte jag att det skulle vara roligt om vi gjorde något tillsammans, som skulle bli ett bestående minne.

Hösten innan, delade jag ut var sin tyglapp till alla kolonister, där de skulle brodera något.
Och så bad jag att få ytterligare en tygbit från varje kolonilott, en tygbit som verkligen "betydde stugan" för var och en... det kunde vara en bit från en gammal gardin, klänning eller vad som helst.

Det var jättespännande att ta emot lapparna sommaren därpå, och se vad alla hade broderat över vintern.
Jag fogade sedan ihop alla broderade lappar och tygbitar till ett lapptäcke som numera hänger i vårt föreningshus.

Trots att vi bara är 50 kolonister i vår koloni, så blev det ett stort täcke och det är verkligen fint där det hänger.
Det var ett "hästjobb" att planera hur alla lapparna skulle sitta, sy ihop alltihop med vadd och baksida och sedan montera hänganordning...Jag hade bara 1 vecka på mig, och sydde för glatta livet.. men det blev klart i tid till jubileumsfesten...!

Jag ska fota lapparna igen, så ni kan få se dessa underbara små broderier som folk har åstadkommit på lite närmare håll...
Hade scannat in varje broderi i datorn, men datorn pajjade vid något tillfälle så de är tyvärr borta....

Ovido - Quiz & Flashcards