G

Direktlänk till inlägg 13 december 2007

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva, kring jord som sol´n förgät., skuggorna ruva....

Av gt - 13 december 2007 09:18


...då på vår tröskel står, vitklädd med ljus i hår,

Santa Lucia, Santa Lucia.......





Jag tycker det är SÅ mysigt med Lucia!

Det är nog den tradition som står mig allra närmast... Lucia och så Midsommarafton, förståss... Båda de traditionerna är så vackra och så speciella!


Varje år på just den här dagen, tar jag fram och sätter ljus i och tänder min barndoms gamla Luciakrona, sedan får den stå framme över hela julen...





På senare år, så får även mitt lilla Luciatåg med lussemöss, som jag gjort i keramik, komma fram och lussa för oss också....





Min egenhändigt gjorda Luciakrona med dok och fackla som jag gjorde till utställningen i höstas, ska kanske, kanske ...vara med på TV i kväll ... beroende på OM den passar på Lucians huvud....!?

Håll tummarna, för det skulle vara så himla roligt!

Men de har en annan krona i beredskap, OM den inte skulle passa... min krona går ju inte att ställa om i storlek utan är väl mest gjord efter mitt eget huvud... i dubbel bemärkelse... fniss


Kolla in "Carin 21.30" i 2:an i kväll, så får vi se om den är med...!

Det kom en trevlig kvinna från SVT och hämtade den och facklan och bar iväg med den i en banankartong, i går eftermiddag....


Själv är jag ganska trött idag... jag var på "Tros-party" som vi alla envisas med att kalla det, fast det inte är speciellt mycket trosor, utan faktiskt mest toppar och klänningar som "mannekängas" och är till beställning och man kan även handla direkt på plats.

Det är ett företag som heter Plesir, som kommer hem och har hemförsäljning, typ TUPPERVARE, men betydligt roligare!! Jag har alltid haft lite svårt för plastburkar på längden och tvären... glassbyttor duger bra för mig...och så har man kanske pengar kvar till fina klänningar i stället... fniss........

Hur som helst så, samlas vi en hel massa "damer" i olika åldrar, ett par gånger per år och dricker vin, äter soppa. ost, kex och frukt och snattrar, provar kläder och fnissar.... och det brukar alltid vara väldigt trevligt!


HA NU EN RIKTIGT TREVLIG OCH STÄMMNINGSFULL LUCIA!




 
 
Filifjonkan igen

Filifjonkan igen

13 december 2007 12:39

Å dessa gamla lussekronor så du har din kvar jag begriper inte vart min gala tog vägen har hört med min mor med men hon har ingen aning synd för den är så vacker just så där man lindade ju den med lingonris oh sen snodde man runt breda röda band så de blev som korsade och levande ljusen i den tänk så vackert det var när man drog iväg då,Många fröknar har man skrämt livet ur tidiga lussemorgnar med den kronan det var roligt att få se den stjärnan minns jag på min ville gärna liksom krypa ur hållaren. Du får ju nu ha en riktigt trevlig lucia!

http://filifjonkan-se

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

13 december 2007 14:09

Ska minsann titta på tvn i kväll och se om din fina krona kom med. Jag håller tummarna!!!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Nettan

Nettan

13 december 2007 14:19

Vad luciafint du har det! Så söta dom små lussemössen var. Mitt dalmål kan också bli bättre trots att jag är uppvuxen där, bara att öva på :)

http://me-and-myself.bloggagratis.se

 
Hannele beundrar

Hannele beundrar

13 december 2007 18:12

Här var det full fest, Lucia och Midsommastång är nya traditioner för mej, gillar båda.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Hannele

Hannele

13 december 2007 18:14

En tv-berömd fackla, kul.

http://hannelesjul.blogspot.com

 
Hulda

Hulda

13 december 2007 21:59

Hoppade till i soffan när jag fick se din magnifika luciakrona i TV alldeles nyss. Måste in och kolla på din blogg om det stämde. Och det gjorde det. Jätteroligt. Grattis nu är du berömd!

http://huldaholm.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

14 december 2007 08:46

JaAaA!
Jag visste det! Sa till Kärbon när Kirsti kom in i studion: Men den där luciakronan ser precis ut som att Gerda-Thyra sku ha gjort den? Å så hade jag rätt!
Gu´så KUL: måste kännts oerhört bra när hon skred in å sjöng med Din vackra skapelse som kronan på verket s.a.s
=0D

http://elaina.bloggagratis.se

 
Clara

Clara

14 december 2007 09:00

Nej men herregud ...nu missade jag ju allt det häär! jobbade tgårkväll och läste inte din kommentar förrän nu..:(
Av kommentaren från Hulda så förstår jag att din utsökta luciakrona fick komma ut i rampljuset...herregud vad roligt! Jag är såååå glad för din skull...nu kanske du blir kändis snart Gerda Thyra! Ditt hantverk förtjänar att komma ut ...det har jag ju tjatat så mycket om tidigare, ja, det vet du ju:) Många kramar från Clara

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Ingen bild

Clara igen....

14 december 2007 09:09

Nej men nu har jag hittat en länk här så jag kan titta på programmet i datorn....ska gå och sätta på lite kaffe sen ska jag placera mig framför datorn och beundra din krona! Jippppiiiii!

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

14 december 2007 09:47

Jag såg den! Jag såg den! Vacker!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Filifjonkan fredag

Filifjonkan fredag

14 december 2007 11:38

Godmiddag så fin din krona är inne och känner på nostalgin igen, precis samma känsla kan kan´jag känna så fort jag ser den,Hör rösterna från den tiden med,,kul ha det bra vännen

http://filifjonkan-se

 
linnea-maria

linnea-maria

14 december 2007 12:14

Hej. Vilken fin tradition att tända luciakronan. Jag har tyvärr inte mycket sparat från min egen barndom. Mössen är verkligen bedårande. Det satt en liten en i min kompost och hade fest häromkvällen, de är söta så länge som de håller sig utomhus. Din luciakrona är så vacker!! /linnea-maria

http://linneapalandet.blogspot.com

 
Marianne Fröding

Marianne Fröding

15 december 2007 18:02

Änglarna har landat och jag är jättenöjd, en dinglar redan. De andra skall föröja några andra efter jul...
Ha en trevlig helg!//Marianne

http://froding.blogspot.com

 
NalleJen

NalleJen

15 december 2007 18:02

Åh vilka söta lussemöss du har gjort!! Sötnosar :-)

http://www.teddybears.se

 
Marianne Fröding

Marianne Fröding

16 december 2007 22:42

De andra skall förnöja(glädja) några andra efter jul. SÅ SKALL DET STÅ!

http://froding.blogpsot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Skapa flashcards