G

Alla inlägg under mars 2007

Av gt - 31 mars 2007 10:55

Den kostade 7.50 om man köpte den kontant, eller 8 kr. om man valde avbetalning med 3 kr. i två månader och 2 kr. i en månad.
Hur min Farmorsmor Augusta valde att betala, vet jag inte, men det är i alla fall hon som har ägt den före mig...
Jag tycker boken är fin med sina teckningar i början på varje kapitel och recepten kan man använda sig av fortfarande..

Av gt - 30 mars 2007 10:14

Den här vegetariska kokboken har jag fått av min Mormor, någon gång i slutet på 70-talet eller början på 80-talet, då jag och min man fick för oss att vi skulle bli vegetarianer. Vi klarade det ett halvår, sen blev det kött igen för vår del. Det saknades något, liksom.....
Kokboken är tryckt 1915, men inköpt 1917, av den flicka som senare skulle bli min Morfars första fru. Vem vet, hon kanske fick den i present...Hur som helst, så är den lite rolig att ha. Och den bevisar ju också att folk även på den tiden hade viljan att försöka äta nyttigt

Av gt - 29 mars 2007 16:53

måste ha tappat sin lilla sko...

Är den inte lite småsöt, den lilla tossan som jag har suttit i solskenet och stickat klar idag..?
Nu återstår bara en till, så jag kan vara riktigt fin om fossingarna om det blir lite kyligt...

Av gt - 29 mars 2007 08:25

Hittade ytterligare ett påbörjat lapptäcke i mitt tygskåp!
Har visat andra halvfärdiga här Man kan ju undra NÄR jag ska få tid att färdigställa allihop...? Och VAR jag ska placera ut dem, så småningom...?
Det här tycker jag ser så sommrigt ut, och jag gillar verkligen madrasstyget!
Jag kanske ska nöja mig med att göra en kudde av de här lapparna, eller kanske en sommarduk för trädgårdsbordet?

Av gt - 28 mars 2007 09:28

De här trollsakerna i keramik, gjorde jag när barnen var små.
Då, var krukan och fatet med trollhuvudena mycket uppskattat av ungarna, de tyckte att trollen var jätteroliga att titta på...
Nu står sakerna mer eller mindre bortglömda i stugan, jag brukar "pynta" med dem i trädgården ibland, för skoj skull bara...Egentligen är de ju lite groteska...fniss

Av gt - 27 mars 2007 07:25

Grytlappen med den här lilla måsen gjorde jag för jättelänge sedan.
Den har alltid "bott" i stugan, för där passar den bäst.

Av gt - 26 mars 2007 15:51

När jag nu ändå håller på och visar foton, så kan jag väl visa det här fotot på min Mormor som 1,5-åring, också...
Jag tycker det är så vackert, själva "inramningen" av kortet!
Kortet är taget 1903.
Min mormor hette Thyra Katarina, och var första barnet, av vad som så småningom skulle bli en barnaskara på 12 barn.
Min mormorsmor Alma, födde 15 barn, men 3 dog i späd ålder.
Jag tror att Alma och hennes man Johan, var lite inspirerade av Carl Larsson och Karin, för barnen fick ta plats och både synas och höras. De hade mycket leksaker och till och med en egen lekstuga, som står kvar än i dag på gården, en underbar gammal Västerbottenslänga...
Själv har jag i mina ägor en liten dockvagga och en helt fantastiskt fin gunghäst som mormor, mamma, jag och alla mina barn har gungat i som små...
Både vaggan och gunghästen har min mormorsfar Johan byggt i början av förra seklet!
Jag har även ett gammalt brödskåp ( med en mycket speciell och smågullig historia , som jag kanske berättar någon gång..) och ett jättefint skrivbord som jag faktiskt sitter vid nu...., som han också har gjort. Han var alltså möbelsnickare, med egen verkstad, som faktiskt också finns kvar i huset!

Av gt - 26 mars 2007 07:59

... Som är tagit idag, för exakt 96 år sedan!
På baksidan står det skrivet datumet: 26 mars 1911.
Det föreställer min mormor, tillsammans med ett syskon och kusiner. Det är mormor som har den ljusa fårskinns halsduken med tofsar på sig. Hon var född 1902, så hon var alltså 9 år när den här bilden togs.

Skapa flashcards