G

Alla inlägg under oktober 2006

Av gt - 30 oktober 2006 18:07

Den här veckan är det höstlov, och det bara regnar och regnar, i alla fall hela eftermiddagen... Då får man hitta på något, t.ex spela luffarschack... Det här luffarschacket har jag gjort i keramik, och det är ganska uppskattat mellan varven.

Av gt - 25 oktober 2006 17:18

I somras var jag på en "introduktionskväll i Luffarslöjd" på kolonin, det var jätteroligt och jag fick lära mig grunderna i trådarbete. Det är ganska tungt och man får sår och blåsor på händerna och kramp i fingrarna.
Men skam den som ger sig... Dom här sakerna, plus lite till lyckades jag i allafall producera under sommaren.
Den runda skålen med svart läder, knappar och pärlor har inte jag hittat på själv. Jag såg en bild i boken:
SVENSK SLÖJDKONST av Uuve Snidare, där Anette Nilssons underbara skål, "vintertråd" visades: En skål i luffarslöjd, tovad vit ull, knappar och pärlor.. Den är så fin. Jag kunde inte låta bli att göra något liknande, men i svart läder ...

Av gt - 24 oktober 2006 15:19

Har stickat en halsduk av det ena garnet som jag köpte i Kungälv. Garnet var ganska svårstickat pga. små "tyg-ploppar" och ludd i tråden. Tofsarna var ännu värre att göra i det här garnet. Halsduken blev rätt fin i verkligheten, tycker jag. Men på bild ser den inte klok ut... Det ser ut som om jag har skaffat mig ett nytt husdjur ... Fniss

Av gt - 23 oktober 2006 10:45

Jag är jätteglad, för första gången har jag fått en Orkide´ att blomma om... Den skulle faktiskt ha blommat om för ca 2 år sedan, men då bröt jag av blomstängeln när den precis hade knoppat sig. Den här gången har jag inte vågat pilla det minsta...

Av gt - 17 oktober 2006 17:37

Dom här två "citat-tavlorna" hade jag med på en liten sommar-utställning på "Koloni-galleriet" i juni.

# Anais Nin.
Citat: "Blommning. Det finns en blommning i allting och
i alla. Lycka. Lyckans mjuka blommning..."

Collage. Krokodilpapper, textil, fritt broderi.

# Doris Lessing.
Citat: " Tänk fel om du vill, men tänk själv."

Collage. Krokodilpapper, textil, fritt broderi.

Av gt - 16 oktober 2006 22:27

...fick köpa en ny... dyrt!Har dessutom haft öroninflammation, inte speciellt trevligt!Vad som däremot var trevligt, var att gå på teaterpremiär i lördags! Folkteaterns föreställning VÄX UPP!Då passade jag på att inviga min nya "finväska" som jag sydde för några veckor sedan. Den är sydd i linnetyg med fjädrar runt om. Vad tycks?

Av gt - 12 oktober 2006 10:08

Saker som jag håller på med som förhoppningsvis ska bli klara snart.

# Vintervita spetsstickade pulsvärmare med volangkant. (klar)
# Moss-stickade tossor med virkad blomma. (klar)
# Kuddar i lappteknik med tillhörande grytlappar.

Av gt - 10 oktober 2006 20:53

Vit längtan (10x10 cm)

Ovido - Quiz & Flashcards