G

Alla inlägg under april 2007

Av gt - 30 april 2007 10:18


Fjäril vingad syns på Haga,
mellan dimmors frost och dun,
sig sitt gröna skjul tillaga,
och i blomman sin paulun;
minsta kräk i kärr och syra,
nyss av solens värma väckt,

till en ny högtidlig yra
eldas vid sefirens fläkt


Vill bara med dessa rader från C-M Bellman och en flamskväv med fjärilar, vävt av min mamma,

önska er alla

EN RIKTIGT TREVLIG VALBORGSMÄSSOAFTON!


Glöm inte den lilla tävlingen inne på " Galleriet " !





Av gt - 28 april 2007 13:43


En liten VALBORGS-MÄSSO-TÄVLING inne på GERDA-THYRAS-GALLERI !

Tävlingen pågår från lördag den 28 april t.o.m tisdag den 1 maj 

VÄLKOMMEN ATT VARA MED !



Av gt - 28 april 2007 10:22


Fritt broderi är bland det roligaste jag vet....!

Det är så enkelt... bara en liten tygbit, nål och tråd, och så "vips" så har man åstadkommit något...!

Besök Broderiakademins hemsida eller Gunnels blogg, och titta på fina broderier, om ni har lust och tid över!

Det här lilla broderiet nedanför, broderade jag en kväll när lusten infann sig.

Jag har använt mig av ett hörn på en liten näsduk...

Av gt - 27 april 2007 09:45

Idag är det en riktig städdag....!


Jag ska vika tvätt och torka golv.... Tvätta, skura och feja... så det blir riktigt fint till helgen! Vädret är kanske lite för fint för att vara inomhus, men vad hjälper det när saker och ting MÅSTE göras.....?


Jag får väl ta lite "rast" då och då, och sätta mig i solskenet på balkongen...


Bilden föreställer min balkong-Clematis som har börjat slingra sig uppåt trädgårdspinnarna.

Av gt - 26 april 2007 00:41


Har varit med om det flera gånger nu, de senaste åren och alla gångerna har det gällt unga människor som bara är i början på sina vuxna liv.... Den här gången är det inte i den absolut närmaste bekantskapskretsen, men ändå tillräckligt nära för att verkligen beröra...


Man får liksom ett "slag i mellangärdet" och allting stannar upp ett tag.... Saker och ting som i vanliga fall är så viktiga, tappar sin betydelse och man kommer ner på jorden med ett "poff"....


Så var Onsdageftermiddag och kväll här hos mig. Tankar och funderingar...Långa, ingående samtal med barnen.... Försöka svara på frågor, som man själv har svårt att hitta svar och förklaringar på..... Och tankarna som befinner sig hos de människor som verkligen är drabbade just nu....

Min Pappa brukar säga: "Livet är inte alltid en dans på rosor".....Nej tack, jag har tyvärr märkt det ibland...



Ett akvarellcollage som jag gjorde idag, med några rader från en dikt som Pia Garde skrev någon gång på 70-talet:


"Och när du öppnar ögonen, är taket fyllt av blommor

och du vandrar med molnen utanför"






Av gt - 25 april 2007 08:18

Är det någon som använder skopåsar nu för tiden? Jag gör det i alla fall inte... men när jag växte upp, så vet jag att mamma och hennes väninnor använde sig av dylika tingestar!




De förvarade sina "finskor" i små söta påsar, inne i klädkammare och garderober, säkert jättepraktiskt och skyddande för skorna! Jag tror att man tog bättre hand om sina saker förut, det var inte så mycket "slit och släng" som det är numera... dessutom satsade folk nog mer på kvalitet, än vad som görs idag, och därav så var man mer rädd om sina saker.

När det gäller skor t.ex så fanns det riktiga skomakare att gå till, idag finns en uppsjö med "snabbklackbarer" , men ingen sådan där riktigt "riktig" skomakare... Ni vet ett sådant där ställe , ofta i en källarlokal, där det lluktade läder och skokräm, och det satt en man i läderförkläde och verkligen kunde sitt hantverk....





Med tanke på Claras inlägg igår, om att ta bättre hand om vårt lilla Jordklot, så kanske vi alla skulle börja med skopåsar till våra skor igen, så de håller längre och på det sättet begränsa sopberget på Moder Jord....

Här visar jag två olika typer av min mammas gamla skopåsar, som jag har "räddat till eftervärlden". Jag tycker de är jättesöta.... men så är jag ju också väldigt svag för förvaringspåsar av olika slag!



Av gt - 22 april 2007 23:02

Vill bara tala om att jag nu har uppdaterat Gerda-Thyras Galleri....... De nya inläggen finns under kategorierna: "Ett litet ord på vägen" och "Köket". Passar också på att låta er njuta av mina vackra rosor som tyvärr började "nicka", så jag klippte av dem och la dem i en glasskål i stället......visst blev det vackert?

Av gt - 21 april 2007 00:23

Idag letade maken efter ett papper som han var så säker på var det låg...... men det låg naturligtvis inte där han trodde..... Så jag var tvungen att "rycka ut" och hjälpa till... Och TITTA vad jag hittade....!
För rätt många år sedan var jag lite småintresserad av Tarot-kort, fick en kortlek med tillhörande instuktionsbok, av ungarna och barnafadern i Mors-Dags-present. Jätteroligt att få, och jag satte genast igång att försöka lära mig denna spåkonst! Korten var vansinnigt vackra, och nu skulle jag minsann bli en riktig "Singoalla"..... Rökelser inköptes, en liten vrå inreddes och mamma, mina stackars väninnor och även maken m.fl tvingades till att bli försökskaniner vare sig de ville eller inte....Och jag övade och övade och övade.....Så läste jag någonstans att en RIKTIG spåkvinna gjorde sin EGEN kortlek...!! Sagt och gjort...fram med papp, färger, lack och diverse andra saker man kunde behöva för tillverkningen....! Och jag producerade för "kung och fosterland" . En tarotlek ska innehålla 78 kort med olika symbolik, och vara uppdelad i stora och lilla Arkanan....... men någonstans på vägen tröttnade jag, det blev bara några stycken och alltihop hamnade inslängt i en låda och glömdes bort..! Tills idag, när makens viktiga papper skulle letas fram..... De viktiga papperen har vi inte hittat ännu, jag kanske skulle ta och lägga en stjärna och se om korten kan tala om var de finns.......fniss.

Någon som vill bli spådd av den

"VÄRLDSBERÖMDA SPÅKVINNAN GERDA-THYRA

KÄND I HELA CYBERVÄRLDEN" ?


Skapa flashcards