G

Direktlänk till inlägg 17 april 2007

Fler gamla burkar.....

Av gt - 17 april 2007 16:02

Jag har faktiskt en uppsättning till, av sådana gamla speceriburkar i porslin. Dessa har jag ärvt av min Mormor. De stod högst upp på ett gammalt hörnskåp i hennes jättestora bondkök!

Tänk, den som hade ett sådant kök, ändå....Jag tror att det var minst 30 kvm....

I det huset, fanns det dessutom en vedeldad bagarstuga nere i källaren, med en sådan där murad "pizzaugn", där Mormor bakade jättegott tunnbröd!

Åh, vad jag önskar att jag hade det så här hemma!



 
 
Millis

Millis

17 april 2007 18:29

Jättefina burkar, både de här och de med plommon på. Ett sånt kök har jag drömt om sen jag var liten...nåja, nån gång kanske.

http://millis.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

18 april 2007 00:02

Min SysY fick Mormors gamla, så´na fina, liknande dom Du har. Själv har jag nå´ra danska av modernare snitt. Dom har danska ordspråk som jag tycker är lite obstinata, men kul...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se/2007/04/17/125297-at

 
Ingen bild

Filifjonkan

18 april 2007 10:20

Godförmiddag. De var lite annorlunda men så söta kan de vara av äldre modell tror du? Jaha en murad köksugn det vore något det att baka bröd i och annat med. De är så härligt med sådana kök riktigt stora var de med-Man får söka sig ett stort gammalt hus då om man skall kunna finna det. En Hälsingegård

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

18 april 2007 10:59

Mormors kök, kan man ju bara drömma om... men det är kul att ha hennes gamla burkar!
De här burkarna tror jag nog har några fler år på nacken än de andra med plommonen, men det är väl någonstans runt förra sekelskiftet, eller början på 1900-talet för båda uppsättningarna, skulle jag tro...

 
Hannele

Hannele

18 april 2007 13:37

Roligast, när det är arvegods. Gammelfarmors tunnbröd var makens favorit, ungnen finns kvar i det renoverade huset, används till jul.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
marie

marie

18 april 2007 15:04

Det är lätt att bli avis för det är underbart vackra burkar. Så roligt med när det är arvegods så de har en personlig historia bakom sig! Ting som har släktblodet i sig.

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Trolltyg och Änglaströssel

Trolltyg och Änglaströssel

18 april 2007 20:14

och det kallar du Pizzaugn ;))

http://mrlns.blogspot.com

 
Ingen bild

marie

19 april 2007 10:05

Tack för dina ord! *håller hårt i handen*

 
Signe

Signe

19 april 2007 12:24

Jättefina burkar! Lät som om hon hade ett härligt kök! Jag har faktiskt en vedeldad bakugn nere i källaren som vi brukar göra pizza i, blir jättegoda! :)

http://designe.blogg.se

 
Christina W

Christina W

20 april 2007 10:17

Ett sånt kök är min dröm...ett riktigt stort gammalt bondkök.

http://godmat.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards