G

Direktlänk till inlägg 9 april 2007

No place like home

Av gt - 9 april 2007 11:14

Den här tavlan med den fina ramen, hittade jag för länge sedan i soprummet. Tänk att någon har slängt den...
Jag har inte haft någonstans att hänga upp den förut, utan har haft den undanstoppad i flera år. Men nu när jag har ett "eget" rum, så har den fått komma fram i dagsljus igen....
Texten är broderad i olika färger, på något som liknar tunn aidaväv, bakom den ligger ett folieliknande silverpapper som lyser igenom tyget. På fotot syns själva foliet mer än i verkligheten... "på riktigt" så glittrar det bara lite bakom tyget. Men det kan ju vara ett tips, om man vill förstärka något med lite skimmer bakom....

 
 
Hannele

Hannele

9 april 2007 20:08

Soprummet?!!

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Yvonne

Yvonne

10 april 2007 09:24

Ja du...jag blir snart inte förvånad över något...folk slänger såååå mycket fint.
Roligt att du har fått ett eget krypin som du kan skapa i...!

http://www.slojdbiten.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

10 april 2007 09:30

Jaa tänk vad folk bara hivar ut . Vettlöst ibland. Räddade ett antikt bord med svarvade ben och intarsia från soptippen en dag för ett antal år sedan Det var barnen som slängde sitt mors hem ty hon var borta nu. Jag bara stirrade och sa faktiskt att skall ni verkligen kasta ni kommer att ångra er? De slängde men efter en stund tog de tillbaka en del men det var mycket fint där broderade tavlor du vet i de ovala guldramarna modell stor..blomtavlor dukar lakan med spets jag tog reda på 2 med spets det blev en vacker duk till en gammal chiffonje. Det du sätter på väggen är små guldkorn. Någon ler i sin himmel skulle jag tro :)

http://filifjonkan-se

 
Pia

Pia

10 april 2007 15:16

Tyvärr så är det ju så att många idag inte ser värdet i såna här saker. Hur vanligt är det med hembroderade dukar bland de yngre? Själv har jag ett antal, speciellt runt jul och påsk o sånt likadant med hembroderade tavlor, vet inte om många som har i ungre åldrar. Det är synd för det är som Filifjonkan säger guldkorn. Någon har lagt ner tid och kärlek och vem vill inte ha det i sitt hem? Tavlan e jättemysig, förstår att du tog hand om den.

http://pumashobbyverkstad.bloggagratis.se

 
Bengt-Alfred

Bengt-Alfred

10 april 2007 17:41

Det är inte klokt vad folk slänger! Vad värdesättter dom i livet? Det värkar som folk stuntar i allt som är kultur,historia
etc.etc Det finns mkt att säga om dettta slöseri. Tur att det finns dom som begriper och sätter värde på saker och räddar det!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

10 april 2007 19:27

Ja, visst lever vi i ett fruktansvärt slöseri-samhälle.... folk slänger saker, så det är inte riktigt klokt!
Men jag blir lite illa till mods när man ser gamla fina saker med "historia" bara slängas iväg... utan känsla, liksom...
Även nya, fullt brukbara saker, kastas bara för att det kanske är fel färg....
Har man tröttnat på sina saker kan man ju skänka dem till en secondhandaffär eller liknande.

 
marie

marie

11 april 2007 10:04

Hm! Jag och sambon gjorde ett fynd i vårat soprum. Två jättefina, stadiga träfärgade köksstolar. Riktigt bra hantverk! Nu har vi varsin i sovrummet att hänga kläder på.
Själva kastade vi då en av mina gamla rangliga stolar som ville falla ihop bara man tittade på den!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Eva

Eva

11 april 2007 11:00

Tack Gerda-Thyra för din kommentar i min blog det var ju du som hittade det fina ordspråket till mig... nu ska jag inte tappa bort det igen. I den här tråden finns det.
http://hobbyochhantverk.egetforum.se/viewtopic.php?t=202&postdays=0&postorder=asc&highlight=ordspr%E5k&start=45
Här på din sida har du sååå mycket fint!
Eva

http://eva.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

11 april 2007 22:42

Marie: Det är så roligt när man hittar saker som är fina och som man dessutom behöver!
Eva: Tack för din snälla kommentar!
Ordspråket är så fint och det hela blir ännu finare när du lägger ner din möda på det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards