G

Direktlänk till inlägg 23 mars 2007

Filifjonkan och Hannele...

Av gt - 23 mars 2007 13:17

säger att jag har namnsdag idag.... och då är jag väl inte dummare än att jag tar tillfället i akt och gratulerar mig själv med vackra blommor...!
Köpte Papegojtulpaner och ett litet knippe Liljekonvalj som jag planterade i min ängla-kruka.

Det är Gerda som har namnsdag.
Gerda var min farmor, en oerhört stark och handlingskraftig kvinna som tidigt blev änka, redan i mitten på 30-talet, och som då ensam fick ordna både ekonomiskt och praktiskt för sig själv, och min pappa, som då bara var en liten bebis.
Hon lyckades med bravur, och blev så småningom "högsta hönset", alltså Husmor på skolbespisningen, på en skola i ett litet brukssamhälle vid kusten, i Västerbotten. Där styrde hon och ställde ända till hon gick i pension i slutet på 60-talet.
Hon bodde i ett litet hus, invid en park, med utsikt över kyrkan och den vilda porlande älven utanför.. jättevackert!
Jag älskade att vara hos min farmor när jag var liten! Det var så spännande, jag fick sådan frihet och det gjorde ingenting att jag stökade ner... och jag fick 100% av hennes tid...!
Hon dog i slutet på 80-talet och jag saknar henne fortfarande. Men jag är glad att hon fick uppleva att bli morfarsmor, och lära känna mina två älsta barn. Hon var stolt som en tupp, och tyckte att pojkarna var det finaste som fanns...!

 
 
marie

marie

23 mars 2007 14:18

Ber å få gratta då!!! :)

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

23 mars 2007 15:11

Roligt med namnsdagar, Papegojtulpaner är favoriten, tänk att du lyckas med liljekonvalje, kul, doftar underbart. Roligt, när namnen går vidare, våra barn har också namn från tidigare generationer i släkten, mycket populära namn idag :)
(Jag har lagt in tomtebilderna en gång till, men vet inte om det hjälper?)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Filifjonkan tittar in sjungandes

Filifjonkan tittar in sjungandes

23 mars 2007 15:34

" med blommor och med blad vi firar denna dag vi gratulerar rara Gerda idag" Sjunger för fullhals,, ja de var vackra tulpaner du köpte dig.Samt convallaria majalis ser jag med i din änglakruka. Så vackert. Vet du att om du plockar en konvalj i skogen så gråter den andre,, skriver sista strofen i en dikt "nu sörjer unga kungen prinsessan liljekonvaljemö!" kan just nu inte minnas vad den heter men den är helt förtjusande den dikten. Har man läst den så plockar man aldrig konvaljer man bara sniffar på dem.

Här är den helt kom på den Har för mig den heter konvaljens klagan och har för mig att det är Johan L Runbeberg som skrivit den.
du får den i namnsdagpresent.

Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö.

Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blekt.

Kring bårens spindelvävar
från rökelsekaren med blomsterstoft
en virak sakta svävar,
all skogen är full av doft.

Från björkens gungande krona,
från vindens vaggande gröna hus
små sorgevisor tona
all skogen är uppfylld av sus.

Det susar ett bud genom dälden
om kungssorg bland viskande blad,
i skogens vida välden
från liljekonvaljernas huvudstad.

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

23 mars 2007 15:45

Åh, tack snälla, snälla Filifjonkan!
Det var ett uppvaktande utan dess like...!
Jag sitter här och känner mig som en riktig prinsessa...!
Jag tror att jag ska ha namnsdag varje dag! Men det går ju inte, för jag tror inte att alla mina namn finns i almanackan!?

 
Hannele

Hannele

23 mars 2007 15:50

I finska almanackan finns många namn som fattas här.. :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

elaina

23 mars 2007 16:42

Ha den äran på bemärkelsedagen!
(konvaljens klagan är vacker, rart av Filifjonkan...)
=0)

 
väninnan tvärs över

väninnan tvärs över

23 mars 2007 19:58

Det var synd jag inte visste att du hade namnsdag idag "fnissar högt och tydligt"
Då hade jag ju köpt blommor "fniss igen" men kolla på min blogg vad du får.

http://www.medlem.krakvalling/spray.se

 
Trolltyg och Änglaströssel

Trolltyg och Änglaströssel

23 mars 2007 20:07

Så där nu tror jag sidan även funkar i firefox så du ser hur den skall vara.

http://medlem.spray.se/krakvalling/

http://mrln.bloggagratis.se/ medlem.spray.

 
mrl:s-faur

mrl:s-faur

24 mars 2007 14:03

Hade jag vist din blogg i går, skulle jag grattat dig då. Hoppas mitt grattis duger så här en dag efter. Tack för ditt inlägg i min nystartadsag e blogg.

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Clara

Clara

24 mars 2007 14:15

Så fin bild du fått till....änglakrukan var ju för fin....har du gjort den?
Vad är det som ligger till vänster om vasen....ett vackert papper eller vad är det? Nyfiken som vanligt?!
Vilken fin dikt Filifjonkan skrivit till dig...gulligt! Ha det bra i helgen!

http://claraslinneskap.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

24 mars 2007 20:28

Tack, alla ni snälla bloggkompisar som har grattat mig på min bloggnamnsdag! Jag uppskattade det verkligen!

mrln´s faur: kul att du tittade in här hos mig!

Clara: Ja, den änglakrukan har jag gjort för länge sedan.
Den är ett riktigt nybörjaralster... men jag gillar den, och använder den till och från, fortfarande!
Det som ligger till vänster om vasen är ett underbart handgjort papper med "silke-spill" infogat i papperet.Det är jättevackert...
Den lilla vita fyrkanten som synas ovanpå papperet i hörnet längst ner, är något väldigt spännande och roligt, tror jag...
Det liknar något mellanting mellan plast och gelantin och man kan sy eller brodera på det och sedan blöter man ner arbetet med kallt vatten, och vips så är bara själva broderiet kvar...alltså bara tråden, utan sjäva "plastgelantinet" som man har sytt på...förstår du..? Bakgrunden är liksom borta... Man kan ju åstadkomma hur skira saker som helst,ju.....
Både papperet och gelantinet har jag köpt på en mycket trevlig affär här i Göteborg som heter Canvas. Titta under mina länkar, där har jag lagt in deras hemsida.

 
gunnel

gunnel

25 mars 2007 17:44

Ängalkrukan är jättefin! Papegojtulpaner är mina favoriter!
Jag har precis samma silkepapper som du, inköpt i samma affär:-)
På mitt grattiskort till min mamma o pappas bröllopsdag har jag en bit av detta papper!

http://gunnelsvensson.blogspot.com

 
Ingen bild

qwiz

26 mars 2007 07:47

Det är Gustav Fröding som skrivit "Kung Lijekonvalje"
Den är inte desto mindre vacker för det.
Och din bemärkelsedag blev i sanning uppmärksammad!
Q

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

26 mars 2007 08:20

Tack för upplysningen,Q!
Ja, jösses... visst blev jag uppvaktad! Har nog aldrig blivit så uppmärksammad på någon namnsdag förut.... Det var nästan så jag blev "lite märkvärdig" på kuppen...fniss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards