G

Alla inlägg den 22 mars 2007

Av gt - 22 mars 2007 16:50

är namnet på en utställning, som Västmanlands läns Museum förra våren, inbjöd mig och 92 andra från Broderiakademin att lämna in var sitt bidrag till.
Dessa broderade små lappar skulle sedan sättas ihop till två stycken lapptäcken.
Ett flertal kvinnliga konstnärer var också inbjudna att närvara på olika sätt med sina verk.
Det blev en vandringsutställning som handlar om 1900-talets kvinnohistoria i Sverige sett ur ett konstnärligt perspektiv, kombinerat med fakta och citat ur intervjuer med kvinnor mellan 20 och 95 år.
Hela vintern har utställningen visats på olika platser och nu är den, om jag förstått saken rätt, tillbaka på Västmanlands läns Museum.
Jag har inte själv sett utställningen, tyvärr, men har fått min bild och det ena lapptäcket fotat av en kvinna i Västerås, som har varit snäll och mailat bilderna till mig. (Jag hade ju naturligtvis inget foto på mitt eget broderi sparat... typiskt!)
Jag är bara lite besviken på den, i mitt tycke, förfärligt slarviga monteringen, trots medskickad anvisning om HUR jag ville att mitt bidrag skulle monteras...! Det ska nämligen vara frans som ska ligga utanför monteringen på båda sidor om bilden, om ni förstår vad jag menar...?
Men men, det är inget att göra något åt.... Det var i alla fall jätteroligt att få vara med på den här utställningen!
Ska väl tillägga att det blev en bok också, med namnet "Det Blev En Flicka" där bilder, citat och delar av intervjuerna med kvinnor finns med.

Min bild har jag tillägnat, alla kvinnor som har levt före mig och som nu tyvärr är borta....

Ovido - Quiz & Flashcards