G

Alla inlägg den 24 mars 2007

Av gt - 24 mars 2007 22:00

Den blå är monterad i ram, som jag har sytt av linnetyg med lite guldbroderi i form av franska knutar. Bilden har jag skrivit ut med hjälp av transferpapper och strukit på fröskalsbomull, broderat glorior med guldtråd och gjort vingar i cernitlera målat med guldbrons. Det är säkert 10 år sedan jag gjorde den här tavlan.

Den andra är ett collage med mina svärföräldrars brudkort på.
De gifte sig 1953, bara 2 veckor innan min man föddes....
Bakgrunden består av en utprintad bild av "Kyssen" som jag rev sönder i småbitar och klistrade på en gammal tapet.
Har därefter lackat och målat bakgrunden växelvis, flera gånger. Sedan dekorerat med bokmärken, gammal spets och diverse andra saker, bl.a ormbunksblad
och andra blad och Stig Dagermans underbara dikt "Jorden kan du inte göra om" som min svärmor tyckte mycket om.

Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.

Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.

Har ett liknande Collage på min mormor och morfar. här

Ovido - Quiz & Flashcards