G

Direktlänk till inlägg 1 mars 2007

Jag vet inte HUR min mamma tänkte.....

Av gt - 1 mars 2007 19:56

...men jag blir så full i skratt, när jag ser den här skapelsen som hon virkade till mig i den senare delen av 50-talet.... Jag har aldrig sett något liknande och känner ingen som har sett det heller...
Det är alltså en virkad mössa med korkskruvar....Ni ska dessutom betänka att jag hade egna, naturliga korkskruvar i mitt hår, så det var liksom inte nödvändigt att "försköna" mig på det här sättet...!
Ja ja, som peruk är den ju lite häftig!

 
 
LindaN

LindaN

1 mars 2007 20:49

Kan vel ikke nekte for at den luen var kreativ!! Jeg fikk assosiasjoner til solkongens hoff..... Er det deg på bildet?? Aldeles nydelige, de naturlige korketrekkere!!

http://blogg.hobbyboden.com/lindan

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

1 mars 2007 21:04

Ja, det är jag, när jag är ca. 2 år, och mamma på mormors kökssoffa. Kolla 50-talstapeten!

 
Marita

Marita

1 mars 2007 21:56

Ja annorlunda är den och inget jag sett tidigare. Trodde först det var en peruk de brukar ha i rättssalen..fniss. Men mor din har menat bar väl och söt var du säkert i den med!

http://www.myowncraftblog.blogspot.com

 
Ingen bild

Filifjonkan

1 mars 2007 22:15

Godkväll . Men du store tid! Bara gapar,,,denna är nog unik aldrig sett något liknande faktisk ganska häftigt. Fast kanske lite övermaga om du hade egna äkta lockar,Men det var alldeles speciellt Du ser ut som en lite dockängel så himla sött. Fin klänning med puffärmar och stolt moder,,Du får rama in den och hänga upp den på någon vägg...mössan alltså som ett tittskåp du vet..

 
marie

marie

1 mars 2007 22:21

Häftigt! Hur virkar man korkskruvar? Skulle gärna kunna det!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Hallondoft

Hallondoft

1 mars 2007 22:37

Hej. Vilken snygg mössa ;) Tack för titten i min blogg. Måste säga att du gör så vackra saker, allt är helt enkelt jättefint :)

http://johanndesign.blogg.se

 
Gimpelise

Gimpelise

2 mars 2007 08:59

Den var jo knallstilig den lua då.
Ei sånn kunne eg tenkt meg å lage, berre for å ha laga den. Ha ei fin helg.

http://blogg.hobbyboden.com/gimpelise

 
Ingen bild

Husfrun

2 mars 2007 10:22

Vilken helt fantastisk skruvkorksmössa, den skulle jag vilja ha mönster på. Vad kul det vore! Ja den med spetsmönster går inte av för hackor heller!

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

2 mars 2007 10:58

Marie!
Jag har kollat upp hur man gör korkskruvar... Virka luftmaskor så långt du önskar. På nästa varv virkar man 2 fasta maskor, ganska löst, i varje luftmaskbåge så långt du vill ha skruvarna, vill du ha band utan skruvar fortsätter du bara med 1 fm tills luftmaskorna tar slut.

Husfrun!
Det finns inget mönster kvar, kanske bara fanns i mammas huvud... Men om du tittar på bilden så tror jag nog du kan lista ut hur mössan är gjord.
Den är virkad från sida till sida, själva mössdelen är gjord i stolpar och banden och skruvarna i fm.
Lycka till!

 
marie

marie

2 mars 2007 12:07

Tack för beskrivningen! Ska snart köpa garn och prova. Man kan ju ha skruvar på allt möjligt. Jaja, jag är lite skruvad, jag vet! ;)

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Clara

Clara

2 mars 2007 12:20

Jag blev så full i skratt när jag såg den här mössan.....den påminner mig om en 1700talsperuk. men samtidigt så är den ju så fräck!!!Tack för den fina kommentaren på min väska :)

http://claraslinneskap.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

2 mars 2007 13:22

Fräck, en rosa sån till mej skulle jag absolut ta på mej :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

2 mars 2007 13:31

Hannele! Det är bara att sätta igång och virka... Jag ser fram emot resultatet!!!! Fniss

 
Anna

Anna

11 mars 2007 15:04

Men du, det var en helt fantastiks skapelse! Tror att jag svimmar lite, guuud så underbar!!!!

http://www.blogs.se/stickfrossa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards