G

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2007

Så var då Kulturnatta över för denna gången...

Av gt - 6 oktober 2007 23:41



Vi i "människobyn" har varit med på KULTURNATTA i 3 år nu... med upplysta trädgårdar, soppkök, hantverksmarknad, konstgalleri, poängpromenad, våffelstånd, underhållning mm....


( Har lånat några bilder från vår hemsida, till collaget på förra årets Kulturnatta.)


Jättekul, men också ganska jobbigt... musten går ur en, som på en sprucken ballong när all planering, alla möten, alla förberedelser, själva kvällen med massor med besökare, städning, nerplockande av tält och dekorationer och diverse annat efterstök är avklarat... då sitter man där "upphängd och nersläppt" och kan inte så mycket annat än just pusta ut och dra en lättnadens suck... att allt är över, att allt gick bra, att vädrets makter stod på vår sida ännu en oktoberkväll ... och det är ett helt år till nästa gång!

Jag hade ju tänkt att jag skulle ha fotat lite under kvällen och visat er lite bilder, både på våra upplysta trädgårdar och lite smakprov från utställningen.... men det fanns tyvärr ingen tid över för det...


Ni får hålla tillgodo med ett par bilder på Prinsessan på ärten nerbäddad i sin säng ...



Här ligger hon och sover nerbäddad under täcket på sina madrasser... dock inte 20 bolstervar och 20 madrasser som i sagan... utan jag nöjde mig med 5 av varje!

Sängen är ca. 30 cm lång och nästan 50 cm på högsta stället... så den är ganska stor... Bilden är inte bra, det är jättesvårt att fota luffarslöjd!



Jag tror hon sover någorlunda gott, trots allt...


Och kan ni tänka er: Jag sålde faktiskt "hela ekipaget"....SÅ HON ÄR INTE MIN LÄNGRE....


Luciakronan gjorde jag en installation av...

Kronan tillsammans med ett påsytt dok i ull, broderad med pärlor och en "fackla" på sidan om blev en "Medeltida sakral höstvåldnad"...



Det här fotot tog jag idag i höstsolens glans...

Inte heller "Facklan" tillhör mig längre... den bor numera hos en av mina väninnor och skall hänga bredvid en mycket vacker kakelugn



och den här bilden fotade jag här hemma, samma kväll som jag hade sytt på doket.


Tyvärr får ni inte se bilder på de andra utställarnas alster, eftersom jag inte kom mig för att fota... men det var foto, akvarell, pastellkrita och fullständigt underbara grafiska blad!

Och mina tanter, här nedanför, de fick i sista stund, små handväskor som de höll hårt i under hela kvällen... men de hade SÅ roligt och uppskattade att att få vara med i händelsernas centum, skruvade lite på sig och fnissade generat när folk böjde sig ner och tittade närgånget på dem...




 
 
Monica H

Monica H

7 oktober 2007 11:02

Jag förstår att du har sålt Prinsessan redan för hon var ju heeeeelt sagolik:)))

http://strumpstickan.blogspot.com

 
Filifjonkan ruskar opå huvudet

Filifjonkan ruskar opå huvudet

7 oktober 2007 11:42

hej GerdaThyra,,,det är inte klokt ju så duktig du är att göra saker,,man häpnar och blir glad var gång man tittar in till dig. Denna sessa på ärten i sin säng en fullpoängare förstår att den blev såld ja facklan ljuskronan ja alltihop Är ju kalasfint.Hoppas du kan vila upp dig lite idag...

http://filifjonkan-se

 
Gunnel

Gunnel

7 oktober 2007 17:45

Hej!
Ja, var tog jag vägen.........??? tittade lite till där och det var ju fullt upp med folk, och min konpis var jag ju tvungen att leta upp också! Det hade varit kul att prata mera, men nu har vi ändå "möts" i verkliga livet!
En sådan underbar upplevelse detta besök i kolonin var! Jag berättar detta för alla människor jag träffar. Så sagolikt vackert att promenera runt där, och bara må bra av att finnas till. Och detta mitt i stan!!!! Där de hade lyst upp berget med lila strålkastare det var helt magiskt som ett sago berg!Att kunna få alla dessa koloniträdgårdar med på detta med ljus, lampor och marschaller.Jag försökte att fotografera men det var för sent så det gick inte. Jag får spara upplevelsen i mitt minne. Tror jag fick så mycket av dessa intryck, och efter vår egen vernissage så jag kunde inte ta in mera konsthanverk, jag var bara så nöjd! Jag som älskar Lisebergs julmarkanad med alla lampor, nu säger jag bara "släng dig i väggen" Jag kommer tillbaks nästa år!
Och naturlitgvis - grattis till försäljingen :-)

http://gunnelsvensson.blogspot.com

 
Eva S

Eva S

7 oktober 2007 18:07

Så fin prinsessa oh säng. Facklan var minsanninte fel den heller,Må gott

http://www.eva.sundstrom.st

 
Trollmor

Trollmor

7 oktober 2007 19:53

Jag tycker att hon ser ut att må som en riktig prinsessa i sin fina säng :-)
Magiskt vacker höstvålnad.
kram

http://stumpatrollet.blogspot.com

 
Clara

Clara

7 oktober 2007 20:11

Alltså....jag hittar inte orden.......du är fanimej den skickligaste hantverkaren jag känner....nu svor jag också....förlåt!!!!
Du är HELT enormt duktig.....så vackra och unika saker....verkligen HÖG klass....du måste satsa fullt ut på det här nu medans tid är.....bara vira på med din ståltråd och bränn på i din ugn......jag förstår att prinsessan blev såld....så läcker....jag hoppas verkligen att du får en stunds vila nu efter kulturnatta för det har du verkligen gjort dig förtjänt av!!!!
Stressa för Guds skull inte med lyktorna som jag beställt .....jag är fattig som en lus just nu...åkte på att köpa ny spis, den gamla gick sönder och imorgon kommer det en vedleverans som kostar 3000 kr.....holy makarony......du ser ju att jag k´lever ett riktigt lyxliv...bara kastar pengar runt omkring mig :=) Nä...skämt åsido, men som sagt ...stressa inte...jag är väldigt nöjd om jag får mina lyktor strax innan 1:a advent...för då ska jag pynta fint med dem.....kram till en fantastiskt duktig skaparsjäl från en Clara som bor i ett linneskåp :=)

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

7 oktober 2007 20:52

Sicken härlig prinsessa med säng. Helt underbar!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Jeanette

Jeanette

8 oktober 2007 13:31

Du är helt fantastiskt duktig! Du har nått nya nivåer med din luffarslöjd....IGEN! Jag håller med Clara, du måste verkligen satsa på det här fullt ut. Världen blir underbarare plats när den är fylld med dina alster! Vila nu upp dig ett tag för det är du verkligen värd! Önskar så att jag vetat att det var er kulturnatt. Då hade jag satt mig och sträckkört i bilen.....så fasligt långt från Malmö är det ju inte....

Stor kram
Jeanette

http://jeanetteshandmadestuff.blogspot.com

 
Eva i Halmstad

Eva i Halmstad

8 oktober 2007 14:22

Hej
Du är heltfantastisk, helt otroligt duktig, dina saker är så fina , så välgjorda , så levande.
Prinsessan på ärten ser ut så där.
Tack för att jag får möjlighet att se dina fina saker.
Ha en helt underbar höstdag i dag, Eva.

http://evaihalmstad.blogspot.com/tcvn

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

8 oktober 2007 18:35

Tack för alla snälla och överdådiga kommentarer! Ni tar då i så ni spricker...fniss

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

8 oktober 2007 21:02

Prinsessan är helt underbar, visst är det kul med Kulturnatta.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Gerda-Thyra

8 oktober 2007 22:02

Hannele: Kulturnatta är bland det roligaste och mest speciella som finns...!

 
Lisa

Lisa

9 oktober 2007 13:22

Men gud så underbar prinsessa på ärten och vilken tjusig säng hon har. Du är ju skitbra!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Fru Fundersam suckar avundsjukt

Fru Fundersam suckar avundsjukt

10 oktober 2007 21:19

Jag håller med alla beundrare. Du har verkligen förmågan att skapa vackra och härliga och spännande saker. Prinsessor på ärten skulle du förmodligen kunna sälja dig rik på. Men jag förstår att det är ett tidsödande arbete som ligger bakom. Och kanske går det inte att få ut betalning för hela det arbetet ... Men vacker var den!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

11 oktober 2007 23:58

ÄrtSessan är helt oemotståndlig!
Nu ska jag själv gå å tynga ner bolster å dynor, men jag har så mycket underhudsfett så jag sku nog inte känna av nå´n ynka ärta: möjligen en plommonkärna eller snarare cocosnöt... *fnissar*
;0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
Åsas Kammare

Åsas Kammare

16 oktober 2007 11:46

Prinsessan och hennes säng är helt underbara! Jag förstår att den såldes omgående. Facklan och "höstvålnaden" är så vackra...

http://asaskammare.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards