G

Alla inlägg den 25 maj 2007

Av gt - 25 maj 2007 10:12


När man har jobbat och slitit och lagt ned hela sin själ i skapandet ... och så blir det bara pannkaka av alltihop....Då är det lätt att musten går ur en, för ett kort tag i alla fall...


Det är precis vad som har hänt med dessa äggen...



 


Snett och vint har det blivit i sista bränningen.... och glasyren har inte blivit som den skulle... Om ni bara visste hur fint det här ägget var i mitt huvud och i min fantasi, under tiden jag formade det...



Lika så detta ägget med ristade och urgröpta  bambustrån.... det har dessutom haft mage att spricka upp längst ena sidan.... och glasyren...var tog den vägen?  Det är liksom bara "glaset" kvar....


Keramik är bland det roligaste man kan hålla på med!

Men.... det är också  ett tidskrävande och tålamodsprövande hantverk...

Först ska leran formas, sedan torka tills föremålet blir kruttorrt, sedan skröjbrännas till ca. 1000 grader.... sedan glaseras... därefter glasyrbrännas  upp till 1260 grader....en evig väntan på att ugnen ska svalna, åtminstånde ner till 200 grader.... sen kan man se om man har lyckats eller misslyckats...


Egentligen är keramik inget för mig ... för jag vill att det jag gör, ska gå fort och bli klart snabbt....jag är för nyfiken för att vänta.... men här har jag fått lära mig att ha något som i alla fall ska likna TÅLAMOD!


HA EN RIKTIGT TREVLIG HELG!


Själv så har jag fullt upp hela helgen, med tjejträff med modevisning, ost,kex, frukt och vin, ikväll...

Gratta nybliven 60-årig vän på stort kalas imorgon kväll..

Konstepidemins dag imorgon på dagen...

Och förhoppningsvis frukost på sängen på söndag... man kanske får tugga i sig lite extra god mat på söndag eftermiddag också... vem vet!? fniss.... 

Ovido - Quiz & Flashcards