G

Alla inlägg under juli 2007

Av gt - 27 juli 2007 12:28


Förra helgen gjorde vi ett besök på Medeltidsfestivalen på Kungälvs Fästning.

Det var riktigt trevligt, man kände sig verkligen förflyttad ett stort antal år bakåt i tiden!


 


Min bild gör verkligen inte Kungälvs Fästning rättvis på något som helst sätt, tog kortet med en av ungarnas mobil....


 


Det fanns hur mycket olika marknadsstånd som helst, av alla de slag... Keramik, järnsmide, skinnprodukter, smycken, godis, instrument, mat, öl, kläder... Ja, allt man kan behöva och mer där till!


 


De här två medeltida damerna ingår i en större grupp, som håller på att brodera Kungälvs Historia! Jag vill minnas att de sa att 40 broderier av drygt 100 är klara i nuläget. Alla broderier, som går in i varandra, skall sedan sys ihop till en enda jättestor och kommer att hänga på Kungälvs Museum så småning om. Kul projekt!


För övrigt är själva Kungälv en jättesöt och pittoresk liten stad, i alla fall den äldre delen. Massor av underbara gamla trähus där klängrosorna klättrar vid portarna. Väl värt ett besök om någon skulle känna för en liten utflykt!



Av gt - 20 juli 2007 16:05


... efter besök i några dagar, hos goda vänner, som har införskaffat sig ett gammalt Missionshus och med det, även hur mycket jobb som helst i åratal framöver!


Det är ett stort och jättemysigt hus och "lite" avunsjuk är jag allt....fniss


Visar lite interiörbilder, så ni också får se:





Gammeldags marmorerade och svampmålade dubbeldörrar in till stora salen.





Fina stora fönster i altarburspråket.




Med den vildvuxna naturen som utsikt.





Två jättestora malmkronor högt uppe i det brutna taket.





Ett av hörnen invid predikstolen.





Ett av matsalsfönstren i det som förr var samlingsrum för "kyrkkaffet".




"Skräpkonst" tillverkad av min väninna som tillsammans med sin man är husets nuvarande ägare.





Ett litet stilleben över värdinnans broderiprojekt.


Som sagt, mycket jobb.... men ett hus med massor av känsla och själ i ...


och jätteroligt att ha varit där i några dagar, och det roligaste av allt är att vi ska få en 4,5 meter lång gammal kyrkbänk därifrån, som vi kommer att ha här i trägården, så småning om!



Av gt - 8 juli 2007 21:26


Hej!

Är hemma och tvättar.... det finns ju ingen möjlighet att få tvätten torr i stugan, nu när det är sådant regnrusk precis hela tiden!

Men trots regnet har vi det jätteskönt och avkopplande i allafall...



Den här vyn möter jag varje morgon när jag öppnar dörren och stiger ut på min altan.

I det röda huset, bor en av våra absolut närmaste vänner, som dessutom är Gudfar till alla våra barn. Hans hus ligger inte riktigt så nära som det ser ut på bilden, det är en slänt nedanför vår altan som liksom inte upplevs på fotot... men den finns i verkligheten.... och vi vet inte riktigt vad vi ska göra med den, inget vi gör blir riktigt bra just där... så slänten är litegrand av ett problemområde på vår tomt.



Här är en bild på min "kryddträdgård". Jag har planterat olika ätliga växter och kryddor i zinkbyttor och ställt dem på ett uttjänat "picknick-bord". Vi har nämligen jätteproblem med sniglar, och sniglar gillar inte zink eller metall, så på det här sättet så får vi ha det ätbara för oss själva....



När vår jättefläder blommade som mest, så såg den ut så här! Och då hade både jag och en granne plockat ungefär 100 blomklasar var... och ändå var det så här mycket blommor kvar... och den här bilden visar ju bara den ena sidan av Flädern...!

Det sägs i gammal folktro, att man ska ha en Fläder vid husknuten som skydd mot onda andar och ovälkomna gäster, så det är nog tur att de som ägde vårt hus innan oss, planterade en Fläder med sådan enorm växtkraft iintill huset.... Vi känner oss oerhört beskyddade där vi bor!



Min stickade linne-väska har jag gjort klar, och använder när jag går ut och handlar eller går upp på vårt "sommartorg" och äter på restaurang, vilket händer nästan varje fredag, eftersom restaurangen då har

"after work"-erbjudande, vi samlar ihop oss ett litet gäng från "människobyn" och travar dit. Där bjuds vi på salladsbuffe, varmrätt och en liten fruktsallad plus ett glas öl eller vin, till den fåniga lilla summan av 25 kronor.




Har även knåpat ihop ett par blommiga sommartofflor i bommullstyg med ullfilt inuti, som jag tassar omkring med inne i stugan på kvällarna. Jag tycker att de blev riktigt söta!


För övrigt så försöker jag roa mig så gott det går... vi har filmklubb i "människobyn" och vi brukar anordna "knytis" också... det är inte klokt så mycket god mat det blir om man är några stycken som tar med sig lite av varje... hux flux så har det blivit en jättebuffe som mättar många människor!


Ni kanske undrar varför jag kallar det "människobyn" ?

Jo, det finns flerfamiljshus alldeles bakom vårt område, och de kallar oss för "folket från människobyn"... jag tycker det är lite gulligt... fniss

Det har till och med gått så långt så att en mäklarfirma har hört av sig och vill "sponsra oss"... för vårt lilla område höjer priserna på bostadsrätterna i området runtomkring!!!! Men det FÅR de inte.... hihi


Ha det fortsatt bra i sommar

och KRAM på er allihopa!!


Ovido - Quiz & Flashcards