G

Direktlänk till inlägg 27 juli 2007

Medeltidsdagar på Kungälvs Fästning...

Av gt - 27 juli 2007 12:28


Förra helgen gjorde vi ett besök på Medeltidsfestivalen på Kungälvs Fästning.

Det var riktigt trevligt, man kände sig verkligen förflyttad ett stort antal år bakåt i tiden!


 


Min bild gör verkligen inte Kungälvs Fästning rättvis på något som helst sätt, tog kortet med en av ungarnas mobil....


 


Det fanns hur mycket olika marknadsstånd som helst, av alla de slag... Keramik, järnsmide, skinnprodukter, smycken, godis, instrument, mat, öl, kläder... Ja, allt man kan behöva och mer där till!


 


De här två medeltida damerna ingår i en större grupp, som håller på att brodera Kungälvs Historia! Jag vill minnas att de sa att 40 broderier av drygt 100 är klara i nuläget. Alla broderier, som går in i varandra, skall sedan sys ihop till en enda jättestor och kommer att hänga på Kungälvs Museum så småning om. Kul projekt!


För övrigt är själva Kungälv en jättesöt och pittoresk liten stad, i alla fall den äldre delen. Massor av underbara gamla trähus där klängrosorna klättrar vid portarna. Väl värt ett besök om någon skulle känna för en liten utflykt!



 
 
Trolltyget

Trolltyget

27 juli 2007 15:42

Kul... verkar det vara. Skulle gärna vart med. Nästa år kanske?

http://mrlns.blogspot.com

 
Ingen bild

Filifjonkan vaken

28 juli 2007 05:09

Godmorgon på dig. Oj då medeltiden spinner visst de flesta kommuner på denna sommar rätt lustigt har sett flera ställen med liknande. Men det är intressant faktiskt, Det där med sydd historia till muséet tycker jag låter alldeles strålande. Måste bli intressant att se hur de har fått ihop det hoppas det kommer på bild sen så man kan få en idé om hur det blev, Roligt höra ifrån dig igen.Hoppas allt är bra i din stuga och att dina odlingar fortskrider,,, ses till höstkanten kanske

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

28 juli 2007 08:45

Medeltidsfestival låter kul. Där hade jag gärna varit och kikat. De flesta sådana festivaler är dock för långt borta för mig. Synd det.

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

28 juli 2007 13:05

Då var det dig jag såg sittande i den blosterklädda gondolen! Kunde se dig från den lilla gluggen där jag sitter och hör dig sjunga så vackert.
Men du kan väl hälsa på mig i smedjan i dag och säga vad du tycker om mitt förslag i dag.
Kram på dig.

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

29 juli 2007 09:57

Kul!

http://strumpstickan.blogspot.com

 
tussegumman

tussegumman

29 juli 2007 12:03

Det skulle vara kul att få vara med om det. Jag får väl boka in det i almanackan tills nästa år. Ha det gott/Tussegumman

http://tussegumman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan på måndagmorgon

30 juli 2007 08:09

Godmorgon på dig. Missförstod nog dig trodde du var hemkommen men det var fel du är kvar i din fina stuga så ha det bra tills nästa vända

 
Ingen bild

Pia Puma

31 juli 2007 20:02

Måste ha varit spännande.

 
Hannele

Hannele

1 augusti 2007 14:00

Låter jättekul, lagon cykeltur :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards