G

Direktlänk till inlägg 8 juli 2007

En liten sommarhälsning i regnet....

Av gt - 8 juli 2007 21:26


Hej!

Är hemma och tvättar.... det finns ju ingen möjlighet att få tvätten torr i stugan, nu när det är sådant regnrusk precis hela tiden!

Men trots regnet har vi det jätteskönt och avkopplande i allafall...



Den här vyn möter jag varje morgon när jag öppnar dörren och stiger ut på min altan.

I det röda huset, bor en av våra absolut närmaste vänner, som dessutom är Gudfar till alla våra barn. Hans hus ligger inte riktigt så nära som det ser ut på bilden, det är en slänt nedanför vår altan som liksom inte upplevs på fotot... men den finns i verkligheten.... och vi vet inte riktigt vad vi ska göra med den, inget vi gör blir riktigt bra just där... så slänten är litegrand av ett problemområde på vår tomt.



Här är en bild på min "kryddträdgård". Jag har planterat olika ätliga växter och kryddor i zinkbyttor och ställt dem på ett uttjänat "picknick-bord". Vi har nämligen jätteproblem med sniglar, och sniglar gillar inte zink eller metall, så på det här sättet så får vi ha det ätbara för oss själva....



När vår jättefläder blommade som mest, så såg den ut så här! Och då hade både jag och en granne plockat ungefär 100 blomklasar var... och ändå var det så här mycket blommor kvar... och den här bilden visar ju bara den ena sidan av Flädern...!

Det sägs i gammal folktro, att man ska ha en Fläder vid husknuten som skydd mot onda andar och ovälkomna gäster, så det är nog tur att de som ägde vårt hus innan oss, planterade en Fläder med sådan enorm växtkraft iintill huset.... Vi känner oss oerhört beskyddade där vi bor!



Min stickade linne-väska har jag gjort klar, och använder när jag går ut och handlar eller går upp på vårt "sommartorg" och äter på restaurang, vilket händer nästan varje fredag, eftersom restaurangen då har

"after work"-erbjudande, vi samlar ihop oss ett litet gäng från "människobyn" och travar dit. Där bjuds vi på salladsbuffe, varmrätt och en liten fruktsallad plus ett glas öl eller vin, till den fåniga lilla summan av 25 kronor.




Har även knåpat ihop ett par blommiga sommartofflor i bommullstyg med ullfilt inuti, som jag tassar omkring med inne i stugan på kvällarna. Jag tycker att de blev riktigt söta!


För övrigt så försöker jag roa mig så gott det går... vi har filmklubb i "människobyn" och vi brukar anordna "knytis" också... det är inte klokt så mycket god mat det blir om man är några stycken som tar med sig lite av varje... hux flux så har det blivit en jättebuffe som mättar många människor!


Ni kanske undrar varför jag kallar det "människobyn" ?

Jo, det finns flerfamiljshus alldeles bakom vårt område, och de kallar oss för "folket från människobyn"... jag tycker det är lite gulligt... fniss

Det har till och med gått så långt så att en mäklarfirma har hört av sig och vill "sponsra oss"... för vårt lilla område höjer priserna på bostadsrätterna i området runtomkring!!!! Men det FÅR de inte.... hihi


Ha det fortsatt bra i sommar

och KRAM på er allihopa!!


 
 
elaina

elaina

8 juli 2007 22:53

Åh, va roligt med ettt livstecken från Dig!
Oh, vad fint ni har det i människobyn!
Väskan å tofflorna är ljuvliga, som så mycket annat Du skapar...
=0)
PS:klickar Du på mitt namn får Du se vad jag åstadkommit.

http://elaina.bloggagratis.se/2007/07/07/195518-so

 
Filifjonkan kommer rusande

Filifjonkan kommer rusande

8 juli 2007 23:34

Å heeej Gerda Thyra kramar om dig ordentligt,,vet att du har fattats mig faktiskt,,men så mycket vackert du gjort igen och din väska den blev ju fullständigt undebar tofflorna måste vara till änglar ser det ut som.
Jaha och vad jag förstår då så har det regnat på dig eftersom det är svårt att få din tvätt torr. Men sen till det ledsamma.Lilla Jasmine, å vad du skall sakna henne men det är klart det var en lång tid ni har varit tillsammans hon och du och det var dags för henne att få vila. Gissar att du "har" henne någonstans på din sommartomt.Om det är så kan du väl sätta en liten blomma från Filifjonkan som bara kan tänka dit en blomma...vore jag där skulle det bli en riktig från mig. Mitt barnbarn sa vid deras hunds begravning att mamma man gräver ner dom som är döda för som växer upp och blir en blomma sen . Turligt nog växte det vitsippor där så hon var tvärsäker och är det fortfarande och det har hon fått vara, Tycker det är vackert !
Nåväl ha det så skönt du kan på ditt smultronställe och det var ju bra ide det där med bordet och zinkbaljor det visste jag inte som också har en herrans massa sniglar i hela Småland. Usch de är läskiga.Vi hörs när du flyttat in igen. ;)

http://filifjonkan-se

 
Millis

Millis

9 juli 2007 09:19

Men vilken underbar väska du har gjort och tofflorna sen då...du är så himla duktig du.
Kram på dig och hoppas att du får en härlig fortsättning på sommaren.

http://millis.bloggagratis.se

 
helga

helga

9 juli 2007 14:08

Oj, vad mysigt ni har det på landet. Man blir lite sugen. Fina tofflor och väska också. Smart med zinkbaljorna - ska komma ihåg om vi får såna uslingar till sniglar i våra trädgårdar.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cina

9 juli 2007 21:19

Hej!

Tackar innerligt för tipset om att sniglar inte gillar metall och zink! Det har jag inte hört tidigare och ska försöka kläcka något - min man var ute igår och plockade inalles över 250 stycken sniglar av varierande storlekar i en påse som han knöt igen tätt, tätt och slängde i tunnan (som tömdes idag!)...

/Cina :)

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

9 juli 2007 22:33

Ser man på - där är du ju! Jag har gått här och kikat och funderat på om du skulle titta in och när jag vänder ryggen till så har du gjort det. Fina tofflor, fin väska och fina bilder!

Ha det fortsatt bra!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
skogsfrun

skogsfrun

10 juli 2007 12:04

Människobyn...det ordet säger en del om hur de flesta faktiskt skulle vilja bo. Göteborg har många idyller inpå storstan och du har tydligen hittat en. Slänten...kanske en liten trappa av natursten flankerad av låga gammaldags växter som förgätmigej t.ex
Skogsfrun upphör inte att förvånas över fliten i stugorna, hur hinner ni alla!;)
Sol och värme/skogsfrun

http://barasaras

 
Clara

Clara

11 juli 2007 22:53

Vad mysigt med lite livstecken från Gerda Thyra....du har det så mysigt...det förstår jag när jag ser dina underbara bilder !!! Och sedam har du pysslat och gjort vackra saker...härligt!!! Hur är det med prinsessan på ärten.....har hon fått alla sina madrasser sydda :=) En stor kram till dig....så ses vi ordentligt på bloggarna efter sommarens uppehåll!

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Trolltyget

Trolltyget

12 juli 2007 15:02

*Vinkar* från människobyn

http://mrlns.blogspot.com

 
Hannele

Hannele

12 juli 2007 20:09

Sniglar är ett stort problem hos oss också, tråkigt, och tvätten har tagit lång tid att torka denna sommar, väskan är jättefin.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
tussegumman

tussegumman

13 juli 2007 11:59

Fina tofflor och väska! Kan man få betälla:) Ha det nu riktigt mysigt i stugan! Ha det gott Tussegumman

http://tussegumman.bloggagratis.se

 
Pysseltanten

Pysseltanten

13 juli 2007 22:40

Jag har tittat runt lite i din blogg och sett en hel massa vackert som du har tillverkat! Roligt att få kika och roligt att få lite inspiration! Tack för titten

http://www.pysseltanten.blogspot.com

 
Madevik

Madevik

14 juli 2007 09:39

Åh, vad roligt att se bilder från din stuga! Det ser jättehärligt ut :-)
Din stickade linneväska är så sommar-vacker!
Ha en fortsatt skön juli-månad!

http://www.blogg.hobbyboden.com/madevik

 
Eva

Eva

14 juli 2007 12:10

Linneväskan är supersnygg!!!!!!
Eva

http://eva-minabilder.blogspot.com

 
MW in Sweden

MW in Sweden

19 juli 2007 00:18

Du ger mig inspiration...
Fina vackra bilder !

http://sverige.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan hemkommen inatt

20 juli 2007 10:28

Godförmiddag GerdaThyra...ser att du inte är hemma ännu ,,,men nu är Filifjonkan det i alla fall...håller koll på om du dyker upp och om du är hem något och kollar kommentarer så en semesterkram till dig och hoppas dina dagar går trots att lilla Jasmine inte går bredvid dig .Men hon "går" i ditt hjärta i alla fall.." precis som lillebror i mitt..:)

 
Grodis

Grodis

20 juli 2007 16:08

Wow så mysigt! Och vilka fina saker du gör sen! Hoppas du får en fin sommar! :-)

http://grodis.bloggagratis.se

 
Eva S

Eva S

24 augusti 2007 09:02

Den väskan var läcker. Och bra tips om zinklådor för att freda väcterna mot sniglar.

http://eva.sundstrom.st

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Skapa flashcards