G

Alla inlägg under november 2006

Av gt - 19 november 2006 19:50

Det här är mitt lilla försök att föröka min Oliv...
Det är "mamma Oliv med sina två små bebisar"!
Det är två små rotskott från den större krukan, som jag har planterat, och hoppas nu på att dom ska klara sig och bli stora dom med.
Håll tummarna att det ska lyckas, det skulle vara så roligt....
Den större Oliven fick jag av en väninna för fyra år sedan, när hon kom hem från sin Greklandsemester, så det är en äkta Grekisk Oliv...Det är ju lite roligt..

Av gt - 18 november 2006 14:19

Den här bonaden sydde jag när jag väntade mitt andra barn. Jag tyckte att den var så söt, och den var så rolig att brodera med alla färgerna.
Det blev en liten pojke, och han hade den ovanför sin spjälsäng. Det var jättefint!
Och tänk, i onsdags flyttade min "lilla 21-åriga bebis" hemmifrån...Jag måste säga att det känns lite konstigt...
Men, samtidigt som det är lite vemodigt, så är det jättekul, och han har flyttat in i världens finast lilla lägenhet. ( faktum är att han har tittat in här hemma, varje dag sen han flyttade.....fniss)

Av gt - 12 november 2006 23:03

Nu är den klar! Den här ängeln är en beställning, som ska ges, av en biblotekarie till en annan biblotekarie, i 60-årspresent. Hoppas att dom blir nöjda båda två, och att i allafall inte mottagaren tittar in här på min blogg och känner igen sig...

Av gt - 8 november 2006 12:03

Se här vad jag hittade i ett soprum för ett par år sedan!!!
Tänk att folk slänger sånt här...
Det är en handgjord pärm full med ark av handritade och akvarellmålade broderimönster. Pärmens storlek är ca. 40x50 cm och verkar vara filmjölksmålad både på framsidan och inuti. Mönsterarken är i samma storlek.
Formodligen är detta någon form av skolarbete, skulle kunna tänka mig från 1940-talet eller liknande..?
Kvinnan som har gjort hela härligheten hette (eller heter?) Dagmar Nilsson, hon har prydligt signerat alla sina ark.
Jag är iallafall jätteglad att jag hittade den här pärmen, så den slapp att bli nertuggad av sopbilens käftar..
Det hade ju varit synd....

Av gt - 7 november 2006 19:30

Jag måste bara få rekomendera en av mina absoluta favorit- böcker när det gäller hantverk i olika former: textil, keramik, luffarslöjd m.m
SVENSK SLÖJDKONST av Uuve Snidare.
Jag har nämnt boken i något tidigare inlägg. Den är bara så underbar, med vackra bilder och trevliga porträtt av konsthantverkare.

Av gt - 5 november 2006 13:37

Den här kudden har vår katt valt som sin sovplats på natten..
Det var väl inte riktigt meningen när jag sydde den, att det skulle bli hennes, men nu är det så.. Hon ligger på den och "snusar" mellan Husses och Mattes huvudkuddar under natten, och det är så mysigt så....
Kudden har jag sytt i rött halvlinne och stickat frampartiet i någon form av linnegarn. Texten är broderad med maskstygn och på det fastsydda hjärtat är det franska knutar sytt med guldtråd.

Av gt - 2 november 2006 22:24

Ett collage som jag gjorde för flera år sedan på min Mormor och Morfars bröllopskort.
Handgjort papper, spets, bokmärken m.m

Av gt - 2 november 2006 21:41

Jag har handlat på tradera för första gången!
Köpte ett tyg för en billig penning, som jag bara inte kunde motstå: "Kläder på tork". Visst är det fint?
Jag vet inte riktigt vad jag ska sy av det, men det lutar väl åt en tvättsäck eller nåt liknande...
Den virkade grytlappen med ansiktet kommer från min mormor. Jag kommer ihåg att jag tyckte att den var så gullig när jag var liten, senare avskydde jag såna här saker, och nu tycker jag att den är jätterolig. Har faktiskt hängt upp den i köket och blir smålycklig varje gång jag tittar på den... Tänk vad man kan ändra sig...
PÅ Tradera såg jag dom små ansiktena, och fick dom för ett par tior! Så nu får jag väl försöka virka några liknande grytlappar för skoj skull.

Ovido - Quiz & Flashcards