G

Direktlänk till inlägg 8 november 2006

Gammal handgjord dokumentationspärm

Av gt - 8 november 2006 12:03

Se här vad jag hittade i ett soprum för ett par år sedan!!!
Tänk att folk slänger sånt här...
Det är en handgjord pärm full med ark av handritade och akvarellmålade broderimönster. Pärmens storlek är ca. 40x50 cm och verkar vara filmjölksmålad både på framsidan och inuti. Mönsterarken är i samma storlek.
Formodligen är detta någon form av skolarbete, skulle kunna tänka mig från 1940-talet eller liknande..?
Kvinnan som har gjort hela härligheten hette (eller heter?) Dagmar Nilsson, hon har prydligt signerat alla sina ark.
Jag är iallafall jätteglad att jag hittade den här pärmen, så den slapp att bli nertuggad av sopbilens käftar..
Det hade ju varit synd....

 
 
Gunnel Svensson

Gunnel Svensson

8 november 2006 16:00

Ja, det var verkligen tur att du hittade denna fina bok, och räddade den till eftervärlden!

http://gunnelsvensson.blogspot.com

 
ulmus

ulmus

8 november 2006 17:11

Ja det var minsann ett hjältedåd! Handakraft och skaparglädje ska man inte ta lätt på...

http://ulmus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Frida

10 november 2006 15:47

Ja, den är ju helt fantastisk!!! Hur kan man komma på tanken att slänga något sådant? Då är det bättre att ge till loppis eller fråga ngt museum om de är intresserade. Vad bra att den räddades!

 
Ingen bild

Gaudium

14 november 2006 09:37

Tur att det finns sådana som du som har känsla för sånt här....den hamnade hos RÄTT person, tycker jag!

 
Filifjonkan

Filifjonkan

22 november 2006 22:01

ÅÅ sådan skatt du fick tag i helt underbar,,

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards