G

Direktlänk till inlägg 21 januari 2007

Jag äger en skatt.......

Av gt - 21 januari 2007 12:59

....i form av hemvävda lakan, med handbroderade monogram och virkade spetsar, ett par av lakanen har även handsydd Hardangersöm.
Det är min mamma och min mormor som har gjort dessa, runt mitten av 50-talet, när mamma skulle gifta sig.
Tänk, såndana här tidsödande och fantastiska arbeten gjorde de flesta kvinnor vid den tiden och bakåt....
Och nu används det inte...
Vi "nutidsmänniskor" kan ju inte ens sova i sånt här... iallafall inte jag... jag stryper mig i lakanen och tappar bort täcket, och allt i sängen blir huller om buller... inklusive mig själv.....
Men jag tycker ändå att de här fina lakanen ska användas, så jag har kommit på att jag ska sy påslakan av alltihop!
Då kan man ju använda dem, och fint kommer det att bli, hoppas jag.
Vissa ska jag bara sy ihop som de är fast med "nervikt" kant, men en del ska jag sy med avvikande tyg så det blir som "täcke och överlakan". Och så ska man knäppa med knappar....
Det här känns lite som ett "jätteprojekt", jag har inte tillräckligt med tid, egentligen, men det får väl ta den tid det tar....
Och jag har i alla fall kommit så långt så jag har baxat upp dem från källaren, för DÄR hör de inte hemma......

 
 
Merete

Merete

21 januari 2007 16:12

Så mye fint. Jeg hadde en noen putevar med broderi som aldri var i bruk, men for gode til å ligge bortgjemt. Klippet dem rett og slett i stykker og puttet dem bak glass og ramme! Se i bloggen min: http://merete.sprayblogg.no/290106002733_putetrekk_kan_brukes_til_mye.html#comment
http://merete.sprayblogg.no/180306101710_mormors_broderi.html#comment

http://www.merete.sprayblogg.no

 
Persilja

Persilja

21 januari 2007 19:12

Jag har gjort det och då av just lakan med hardangerspets. Det blev jättefint och så vackert när man bäddar med vitt. Först hade jag dem som gardiner men deras tredje liv blev alltså påslakan.

http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se

 
Thina

Thina

21 januari 2007 22:58

Jisses vilken bra idé. Det är så kul att kolla in din sida och jisses, så många besökare du får. Här är jag ofta. Nu ska jag länka mig vidare till tjejen med sina 4 barn o kolla hennes najtråd. Vilka projekt! Impad!

http://www.blockboden.com

 
Ingen bild

Filifjonkan

22 januari 2007 08:12

Godmorgon
Håller med dig en verklig skatt.Jag har några örngott kvar ännu men lakanen är utnötta Spetsarna klippte jag loss och satte som hyllbårder i ett skåp blev fint det med.Hardangersömmen var populär vad gäller lakansspetsen. Gamla linneskåp när man öppnade dem allt nymanglat i prydliga högar örngottens veckade knytband lagda utåt minns du doften i skåpet av lakanen? Fina minnen det där.

 
Ljuvligt hemma

Ljuvligt hemma

22 januari 2007 10:31

Verkligen en underbar skatt :)

http://ljuvligthemma.blogspot.com

 
Hannele

Hannele

22 januari 2007 21:28

Underbart! Gardiner är också fint, spetsen uppe.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Frida

Frida

23 januari 2007 10:48

Jag har inga hemvävda lakan, men en låda med spetsar som några gamla släktingar har gjort. Det är verkligen imponerande arbete, och det är roligt att veta vem som har gjort dem. Jag som ofta tappar musten när jag ska börja sticka på vante nummer två i ett par skulle aldrig ha tålamodet :)

http://radikalyllet.bilddagboken.se

 
Gunnel

Gunnel

24 januari 2007 15:29

Javisst är det en skatt! Jag har också en sådan skatt, plus massa handvirkade fina spetsar som aldrig är använda. Och alla utslitna lakan där klipper jag ur monogramet och sparar, kan inte slänga detta. konstigt jag har precis gårr och funderat på att fortografera alla mina lakan och spetsar och så får jag se att du har gjort det!

http://gunnelsvensson.blogspot.com

 
Ingen bild

Christina

11 februari 2007 17:20

Fantastiskt vackra lakan! Jag vet ett företag som förvandlar överlakan till påslakan. Titta in på deras hemsida
www.ottilia.se
Om du inte har tid själv att sy kanske de kan hjälpa dig. Hon som syr desssa påslakan är jätteduktig och noggrann och mycket bra att ha att göra med.
Lycka till från Christina Oscarsson

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gt - 31 december 2007 10:52

  ... OCH EN ÖNSKAN OCH FÖRHOPPNING ATT 2008 SKA FÖRA MED SIG MÅNGA SPÄNNANDE OCH ROLIGA STUNDER FÖR OSS ALLA!   HOPPAS ATT NI FÅR EN RIKTIGT TREVLIG NYÅRSAFTON   SÅ HÖRS VI NÄSTA ÅR IGEN!   Men då "flyttar jag över" bloggen till   GERDA-THYR...

Av gt - 26 december 2007 11:19

  ....hoppas att ni alla har haft det bra och att ni är mätta och belåtna... har fått de klappar ni önskade er och att julefriden infann sig!   Hos oss är det så där lite "efter-jul-avdankat" som det alltid brukar bli...     Findus ligger mest och v...

Av gt - 23 december 2007 10:48

    ...ÖNSKAR JAG ER, ALLA MINA BLOGGVÄNNER !  

Av gt - 19 december 2007 09:33

  ... av att få ett litet paket i brevlådan, helt hux flux bara!   Igår damp det ner, en liten oväntad julklapp till mig, på hallgolvet! Jag blev så nyfiken så jag kunde knappt sansa mig innan jag fick upp kuvertet!   Där inne i kuvertet låg en söt g...

Av gt - 14 december 2007 14:48

  ...i TV igår...i programmet Carin 21:30... med Kishti som den vackra skönsjungande Lucian...!   Men jag tror nog att stackars Kishti var väldigt lättad när hon fick hjälp med att äntligen ta av sig luciakronan! Den ÄR tung och hon fick märken i pa...

Ovido - Quiz & Flashcards